Kell-e képesítés ahhoz, hogy valakiből jó eladó legyen?

Avagy mitől jó eladó egy bolti eladó?
pexels-photo-5709608.jpeg

Furcsa paradoxon az, hogy sok olyan dolgozó kerül be kiskereskedelmi területre, akiknek nincsen eladói végzettsége, ezáltal egyre több képzetlen munkavállaló lesz tagja a bolti dolgozói közösségnek. Ezzel párhuzamosan viszont a munkaerőpiac az elvárások csökkentésével lehetőséget ad azoknak, akiknek mégis van hozzá affinitásuk, de normál esetben nem tudnának munkát találni kereskedelmi területen. 

A minap egy Facebook-on kialakult komment-áradat motivált arra, hogy megírjam ezt a bejegyzést, amiben sok szakmát végzett eladó írta, hogy "Pont azért baj, ha bekerül boldog-boldogtalan egy kereskedelmi egységbe, mert így a sok tanulatlan eladó miatt hígul a szakma."

Én nem értek egyet ezzel a kijelentéssel. 

Én hálás vagyok azért, hogy sok üzletnél nem feltétel a bolti eladói papír, hiszen én is így kerülhettem kereskedelembe a pályám kezdetén, és azóta eljutottam odáig, hogy népszerűsítsem az eladói szakmát, vagyis professzionális szempontból közelítsük meg ezt a témakört. És nagyon sokaknak ez a megélhetését jelenti, hiszen ezen a területen a legkönnyebb elhelyezkedni.

Amikor elkezdtem ezt az egészet, akkor fogalmam sem volt arról, hogy miről szól ez a pálya, vagy mi a szépsége, milyen elvek alapján érdemes csinálni. A szomorú tapasztalat az, hogy sajnos szinte sehol nem tanítják meg ezt egy bekerülő dolgozónak, vagy ha az elején még motivált, később sajnos elveszti a lendületét mások motiválatlansága miatt is. 

Hogyan is lehetne valaki jó eladó, ha nem tanítják meg neki azt, hogy mi miatt szerethető ez a szakma? Hogy mi miatt érdemes csinálni? Hogy milyen tapasztalatokkal tudsz gazdagodni úgy, hogy az az egész életedre hatással lehet?

A kiskereskedelemben töltött éveim alatt megtanultam rengeteg feladatot, megfigyeltem, ki hogyan dolgozik, amiből szelektálni tudtam, hogy mi az, amit én képviselni tudok, avagy sem. Átültethettem néhány szakmai fogást, és láthattam mindennek az árnyoldalát is. Ám az, amit ma képviselek, amit vallok és ahogyan dolgozom - az mind a saját magam fejlesztésének eredménye, senki sem beszélt nekem sosem ezekről. Senki sem mondta el, hogy miért legyek kedves azzal, aki velem nem az (ugye, jól tudod, miről beszélek), és miért szakmaiatlan, ha vitatkozol a vevővel - még akkor is, ha neked van igazad.

Egyszer sem állt elém senki, hogy elvekről beszéljen. Hogy értékesítésről beszéljen. Hogy vevőpszichológiáról, vagy akár önismeretről beszéljen. Hogy arról beszéljen, hogyan lendüljek túl a nehéz napokon, és hogyan legyek jobb eladó. Hogy hogyan ismerjem fel a saját téves működési elveimet ahhoz, hogy kevesebb akadályba ütközzek a munkám során?

Ezeket mind magam tapasztaltam meg, és küzdöttem át magamat a mélypontokon, kerestem a megoldásokat, kerestem a professzionálisabb hozzáállás alapjait. Miközben önmagamat kerestem, rengeteg küzdelemmel megtanultam azt, amit senki sem tanított meg nekem. 

MEGTANULTAM SZERETNI EZT A SZAKMÁT, ÉS MÁSOKNAK ÁTADNI EZT A SZEMLÉLETET. 

Az eladói szaktanfolyamok megtanítják az alapvető dolgokat, vagy az árumozgást, a kereskedelmi ismereteket, pénztárgép kezelést. De nem tanítják meg azt, hogy miért szerethető ez a szakma. Miért állandó a változás benne, és ezt hogyan kezeljük? Hogyan tanuljunk meg az átlagtól eltérően gondolkodni ahhoz, hogy sikeresek legyünk? Hogyan javítsunk időről időre a vevőélményen?

Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy ezek a tanfolyamok feleslegesek, mert tanulni és végzettséget szerezni sosem felesleges! Szóval ha azon gondolkodsz, hogy belevágj egy ilyen szakmai képzésbe, akkor ne habozz, ezt csak támogatni tudom!

Viszont ezek a tanfolyamok nem fogják neked megtanítani azt, hogy

- miről is szól ez a szakma, és mitől lesz etikus egy kereskedés?
- hogyan tedd félre az otthoni problémádat, és teljesíts jól a munkádban?
- hogyan tudj alkalmazkodni a sokféle vásárlóhoz?
- hogyan kezeld a munkatársi konfliktusokat úgy, hogy ne felmondás legyen a vége?
- hogyan legyél kiemelkedő ebben a szakmában?
- hogyan lépj ki a komfortzónádból és legyél TOP bolti értékesítő?
- hogyan generálj forgalmat az értékesítés elemeivel?
- hogyan generálj forgalmat a vizualitás segítségével?
- mi az a konverziós ráta, a KPI, az upsell, a cross sell, vagy az etikus kereskedelem?
- mi az a Buyer Persona?
- hogyan legyen asszertív a kommunikációd?
- Milyen a te értékesítési stílusod?
- hogyan legyen elég önbizalmad ahhoz, hogy továbblépj, ha rosszul érzed magadat a munkahelyeden?...

...és még nagyon sok mást sem. Például, hogy minden üzletben más szabályok vannak. Hogy minden egységben más a pénztárrendszer. Hogy mindenhol más az elvárás, és hogyan tudj ezekhez alkalmazkodni, vagy hogyan légy alázatos, úgy, hogy közben ne nyomjon el a rendszer. Hogyan maradj pozitív, amikor mindenki más negatív körülötted? Hogyan készülj fel azokra a nehézségekre, amik érhetnek nap, mint nap? 

Ez az egész téma olyannyira összetett, hogy nem lehet pár hónap alatt minden részletét átlátni, ha igazán jól és motiváltan akarod csinálni.

De én ezzel a bloggal pontosan ezt szeretném elérni! 

A professzionalitás nem ott kezdődik, hogy megtanulod az üzleted általi elvárásokat, hanem hogy ennél is tovább tekintesz, és mindig kicsivel nagyobb a tudásod, mint amit elvárnak, többet töltesz önfejlesztéssel, mint az átlag.

Van egy idézet, amivel nagyon egyetértek, és az elmúlt hosszú évek alatt az általam oktatott eladóknak ebben a szemléletben igyekeztem átadni a tudást. Nem csak annyit, amennyi az alapszabályokról szól, hanem annál többet: cégfilozófiát, elveket, inspirációt. Mindent, amit én gondolok, vallok, és ahogyan dolgozom, amivé fejlődtem a kezdetekhez képest.

Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy csöbröt, hanem hogy meggyújtunk egy tüzet.
William Butler Yeats
20201225_110630.jpg

Az, hogy kiből lesz jó eladó, az nem attól függ, hogy van-e papírod, vagy nincsen, hiszen ellenpéldáról is hallunk sokat. Ha minden diplomás ember jó ember lenne, akkor más világot élnénk, de mivel ez sincsen így, jól látszik, hogy egy végzettség bizonyos szempontokból néha semmit sem ér. 

Szerintem attól is jó eladó egy eladó, hogy akar jó lenni abban, amit csinál. Nem kifogásokat keres, hanem tettre kész. Hogy nem rest kérdezni. Hogy a jó szándék vezérli. Hogy megtanulja a szakmai csínját-bínját és beleteszi a lelkét. Hogy felelősséget vállal-e a tetteiért, a hibáiért? Hogy másokat is a helyes tettekre, az etikusságra, a nyitottságra sarkall? Hogy példamutató-e a hozzáállása? Hogy a vevő tényleg az első, de képes egy konfliktust helyén kezelni. Hogy kiáll az elvei mellett, miközben emberséges tud maradni? Hogy biztos alapokon áll-e, ha szakmai kérdésekről van szó?

Vagy hogy mennyire nyitott a fejlődésre, akar-e fejlődni? Akar-e azok után csinálni, akik az élvonalban vannak? Akar-e változtatni, amikor arra szükség volna? Akar-e ő is a szakma legjobbjai között lenni?

Jó néhány kitűnő kollégám esetét figyelembe véve (akiknek végzettségük szerint közük nincsen a kiskereskedelemhez), bizton állíthatom, hogy egyáltalán nem attól lesz valaki jó eladó, hogy elvégzett egy OKJ tanfolyamot, vagy éppen kereskedelmi középiskolába járt.

Véleményem szerint, ezektől is jó eladó egy eladó, de természetesen ennyi kérdéssel és opcióval is lesarkítottnak számít, ennél sokkal többről van szó, összetettebb, árnyaltabb. 

Ha bolti eladóként te is szeretnél többet kihozni a mindennapjaidból és az életedből, akkor maradj velem és én igyekszem átlendíteni a nehéz időszakokon, és megszerettetni ezt a szakmát veled - talán elsőként.
Ha tetszett a cikk, oszd meg!
Kövesd a PMA Good Commercialt a Facebook-on!
Lead fotó: Unsplash, második fotó saját, felhasználása engedélyköteles!